söndag 26 juni 2011

Glass i stora lass!

Hej!
Här har glasstillverkningen tagit fart och det har hunnit bli både björnbärsglass och hallon/mangoglass. Som det så snyggt heter lär man sig av sina misstag och i och med att varken jag eller maken gjort egen glass förut så visste vi inte riktigt hur vi skulle göra första gången så björnbärsbitarna blev lite för stora varpå de blev lite isiga. Glassen i övrigt blev riktigt god. Igår blev det alltså hallon/mangosmak på glassen och nu mixade jag de halvtinade bären med stavmixern och det blev jättebra!



Är du sugen på att göra egen glass i glassmaskin kan du få mitt recept här:

4 portioner
250 g björnbär (ursprungsreceptet var björnbär, ta det som du gillar!)
1 vaniljstång, (eller 2 msk vaniljsocker)
2 dl socker, (eller vid anv.av vaniljsocker endast 1,5 dl)
2 ägg
2,5 dl mjölk
2 dl grädde
Gör så här: Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Blanda vanilj, bär och lite av sockret i en skål och mosa med en gaffel. (jag mixade bären och sockret med stavmixern) Vispa ägg och resten av sockret poröst, cirka 5 minuter. Tillsätt mjölken och sjud försiktigt i en kastrull tills smeten tjocknat, 5-7 min. Låt svalna. Tillsätt bärblandningen och grädden, den ska inte vispas! Låt allt stå kallt en stund i kylen. Häll smeten i glassmaskinen och följ anvisningarna till din modell.


Må så gott och tack för att ni kikar in!

Kramar, Helene

4 kommentarer:

  1. Wow så gott med hemmalagad glass! Björnbär låter riktigt smarrigt.
    Ha en fin söndag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Ser verkligen gott ut! Ska definitivt testas så fort som möjligt.

    Ha en fin söndag! Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Så gott! Jag har tyvärr ingen glassmaskin men någon gång kanske det blir en sådan. :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin söndag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Hej igen...

    Marstrand badställe... om ni går vänster när ni stigit av färjan och sen följer vägen ut mot strandverket. Fortsätt hela vägen så ni har vattnet på vänster sida... längst denna väg finns flera bra badstegar. Vi brukar fortsätta en bra bit och stanna vid viken precis före nakenbadet. :)

    Ha det gott, kram Marie

    SvaraRadera