tisdag 15 september 2009

Halvdag

Ibland blir saker inte riktigt som man tänkt sig. Gick upp tidigt och gjorde i ordning dotterns matsäck, gjorde frukost och skjutsade iväg båda barnen till skolan. Skulle precis gå till jobbet så ringer H:s lärare och säger att hon har ont i magen och behöver bli hämtad... stackaren. Så det blev ingen utflykt för henne utan det blev en hemmadag istället. Maken och jag beslutar att dela på dagen så vi avlöser varandra vid lunch.

Fick då en liten extra-
stund hemmavid och passade då på att baka en äppelkaka, dels för att bjuda mina kollegor på men också för att försöka göra slut på alla äpplen vi har i trädgården. Detta är en lättbakad och god kaka som inte kräver jättestor insats!

Här kommer receptet om ni blir sugna på att prova:
1 ägg
2 dl socker
1 dl smält margarin
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 äpplen
  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • Tillsätt det smälta smöret och mjölet blandat med bakpulvret.
  • Häll smeten i en smord och bröad rund form ca 2 l.
  • Täck ytan med äppelklyftor. Pudra över kanel efter smak.
  • Grädda i 175 grader på nedersta falsen i 40-50 min. Den får gärna vara lite kladdig i mitten för då blir den härligt seg.

Nu har jag haft två långa dagar och inte kommit hem förrän barnen somnat vilket är trist så nu ska jag vara hemmavid resten av veckan.
Kramar i massor,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar