måndag 1 augusti 2011

Högsommar

Sista semesterveckan inledd och nu är det ju verkligen högsommar! Soliga varma dagar, ett eftermiddagsdopp och sen middag i den ljumma kvällen. Kan det bli bättre?

Nu ska jag visa de sista bilderna från vår Värmlands resa. Vi åkte på den östra sidan om Vänern på vägen hem och passerade Kristinehamn där vi tog ett litet stopp. Det visade sig att det dagen till ära var en ganska stor marknad med utländska varor, b.la italienska korvar och skinka, ostar, nötter, matstånd, blommor från Holland mm. Just denna blomstermarknaden fastnade jag för ( konstigt?!). Vilken färgprakt! Det var så vackra blommor till ett bra pris.



Det fanns clematis i flera vackra färger. En rejäl planta kostade bara hundra kronor, synd att bilen redan vara fullpackad annars hade en sådan här fått följa med hem. Det fanns stora buxboms klot för två hundra, även den fick jag avstå pga platsbrist....Även olivträd i flera storlekar till ett väldigt bra pris.


Det här godisståndet fastnade barnen för!
Tur för en gottegris som jag att vi nyss lämnat frukostbordet, annars kanske jag hade förköpt mig.

Det finns något så märkligt som en Picasso staty i Kristinehamn också. Hade jag inte hört talas om innan så den var vi ju tvugna att besöka. Picasso har ritat den men det är en norsk konstnär som uppfört den efter godkännande från Picasso.


Den står på en udde precis vid inloppet till Kristinehamns skärgård för att välkomna sjöfararna.

Sista stoppet blev Sjötorp för att kika på slussarna i Göta Kanal.


Det gäller att hänga med och hålla i rätt tåtar när man ska slussas! Det var jättekul att se många smått hysteriska människor som skulle hålla koll på fendrar, tampar, hundar och barn samtidigt som båten skulle i och ur slussen. Jag avundas dem inte!


Den här verandan skulle jag kunna tänka mig att äga.

Må så gott i värmen och tack för att ni kikar förbi!

Kramar, Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar