söndag 29 maj 2011

♥ Pelargonparadis ♥

Idag har min mor och jag gjort en liten morsdags-utflykt till Ellös/Morlanda och Orust blommor. Där finns en jättestor handelsträdgård med perenner, pelargonhus och ett pelargonmuséeum - en oas för alla som älskar denna bedårande blomma! I musée-delen finns över 500 sorter!

Klicka gärna på bilden för att se den större!
Vilken fantastisk färgprakt!
Det tog nästan andan ur oss och det var först svårt att se något speciellt för det var så mycket. Men när vi tittat runt en stund upptäckte vi en massa olika sorter, färger, bladform, blomform mm.

En hel vägg fylld av mini-pelargoner.


"Bornholm"

"Apple blossom"

Vi fick köpt några stycken mini-pelargoner och fick så bra tips och råd hur det nu ska skötas. Jag valde en som visade sig passa perfekt i mitt köksfönster i söder! Den ska dessutom inte stå svalt över vintern utan stå så ljust som möjligt. Kan det bli bättre?! Jag kan verkligen rekommendera ett besök dit om du gillar pelargoner! Jag är helt såld!

Kramar, Helene

1 kommentar:

  1. Åh, tack för tipset! Där har jag aldrig varit men det lär absolut bli en tur snart.
    :)

    Ha en skön kväll och tack igen.
    Kram Marie

    SvaraRadera