fredag 24 september 2010

Superenkel fredagsmys

Jag gillar enkla recept på kakor och maträtter.
Hittade ett recept på en kladdkaka som lät väldigt lovande och den svängde jag ihop idag på nolltid. Hela smeten görs i kastrullen - låter det enkelt?! Den blev klart godkänd av övriga familjemedlemmar.

Här är receptet om du vill pröva:
Smält 100 gram smör i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan. Rör ner 2,5 dl strösocker och 2 ägg, blanda väl. Rör ner 1,5 dl vetemjöl, 3 msk kakao och 1 tsk vaniljsocker. Blanda väl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader mitt i ugnen ca 20 minuter. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Ha en härlig helg och tack för att du tittar förbi!
Kramar, Helene

1 kommentar:

  1. Ny supertävling hos mig (tipsar dig som redan tävlar/ har tävlat hos mig tidigare)..

    http://uj76.blogspot.com/2010/09/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_29.html

    ..med chans att vinna ett presentkort värt 400kr från en UNDERBAR barn/ inredningsbutik - kika gärna in o delta i den med =)

    SvaraRadera