söndag 15 augusti 2010

Ekorrfasoner

I går var vi och plockade vaxbönor och haricots verts på självplock.
Gott att ta fram till vintern!
På Bärby självplock där vi plockade var det full aktivitet bland buskar och snår. Att det var så många som ägnar sig åt grönsaksplockning hade jag ingen aning om. Det fanns bönor av alla de slag, majskolvar, persilja, mangold, vitkål, krondill mm. Det finns också en liten gårdsbutik fylld av bla potatis, ägg, äpplen, gurkor.

I år har jag verkligen börjat att bete mig som en ekorre och samlar på mig än det ena och än det andra. Först var det jordgubbar, sedan har jag kokat sylt på massvis med taybär som jag haft liggande i frysboxen. Snart är det dags att börja plocka ner äpplena för att göra äppelmos. Det är en otrolig mängd äpplen i år också, trädets grenar håller på att gå av så maken har fått gallra bort massor titt som tätt.

Upptäckte precis att det är bäcksvart ute klockan 21.30! Nu börjar man märka av att det börjar bli höst även om man helst skjuter det framför sig ett tag till.

Ha en härlig start på en ny vecka!
Kramar, Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar